Ghid complet pentru alegerea cântarelor auto statice

cantar relocabil
Acest ghid îşi propune să vină în sprijinul celor care vor să achiziţioneze un cântar auto electronic (pentu cântărirea vehiculelor) abordând toate criteriile în mod obiectiv. 

1. Omologat metrologic (certificare CE) sau uz intern 
În cazul în care cântarul este utilizat în una din urmatoarele aplicaţii: determinarea masei în tranzacţii comerciale, determinarea masei pentru calculul unui impozit, tarif, bonus, unei taxe, penalizari, remuneraţii, indemnizaţii sau al altor tipuri similare de plată, determinarea masei în scopul aplicării legilor sau a altor reglementari legale, precum şi în scopul efectuării expertizelor solicitate de instanţe judecătoreşti atunci este necesară omologarea metrologică a cantarului. În toate celelalte aplicaţii (cântariri tehnologice sau pentru uz intern) nu este necesară omologarea metrologica. 

NOTĂ: sunt situaţii în care, chiar daca nu se foloseste cântarul în tranzacţii comerciale, este necesară omologarea acestuia (de ex. clientul are implementat un sistem de management al calităţii sau vrea o garanţie suplimentară legata de calitatea componentelor cântarului şi implicit de erorile de masurare ale cântarului).

2. Dimensiunea cântarului (lungimi 4,00-20 m, lățimi 2,40-4,00 m) 
Lungimea se alege în funcţie de tipul autovehiculelor cântarite astfel: 4 m/6 m/8 m - autoturisme şi autoutilitare mici (de regula cu 2 axe); 9 m/10 m/12 m - autovehicule medii şi mari utilizate în construcţii, etc. (CIFĂ, camion 3 axe, autobasculantă 8 x 4, etc); 14 m/15 m/16 m - autovehicule mari utilizate în construcţii, agricultură, reciclări materiale, etc. (TIR, cap tractor cu semiremorcă); 18m -  autovehicule mari utilizate cu precădere în agricultură (camion cu remorcă, tractor cu 2 remorci, etc); 20 m şi peste - aplicații speciale. 

NOTĂ: lațimea standard pentru lungimi de 4...8 m este 2,40-2,50 m, iar pentru 9...20 m este 3,00 m. Pentru aplicații speciale (cariere de piatră, extracții miniere, etc.) se pot utiliza și latimi mai mari, 3,50-4,00 m. 
 
3. Capacitatea maximă de cântarire (Max = 4 t - 100 t)
Capacitatea maximă de cântărire se alege funcție de tipul autovehiculelor cântarite. Pentru autocamioane medii și mari capacitatea maximă standard este de 40 t sau 60 t. 

NOTĂ: o alegere a capacității maxime a cântarului mult mai mare față de masa totală a camioanelor cântărite în mod curent duce la o precizie mai mică a cântarului (de exemplu, la Max = 100 t diviziunea va fi 50 kg față de Max = 80 t unde diviziunea poate fi și 20 kg).

4. Sarcina concentrată (CLC)
Sarcina concentrată (CLC - Concentrated Load Capacity) reprezintă greutatea maximă ce poate fi asezată pe cântar (pe o lungime de 1,20 m la mijlocul unei deschideri) fară ca săgeata structurii să fie mai mare decât cea admisă. Această încarcare simulează o axa dublă. CLC-ul și săgeata maximă sunt parametri specificați de producător și sunt relevanți pentru structura de rezistență a cântarului.

NOTĂ: pentru autovehicule rutiere de max 60 t CLC = 25 t - 30 t; pentru autovehicule rutiere de max 80 t CLC = 40 t. Foarte puțini producători specifică CLC-ul cântarelor. Se specifică doar sarcina maximă a cantarului (la o sarcină distribuită uniform) și sarcina totală a celulelor (de ex. 8 x 30 t = 240 t). Sarcina totală a celulelor este un parametru total nerelevant întrucât cântarul se va rupe cu mult înainte de a se atinge această valoare. În general, cu cât CLC-ul este mai mare cu atât structura va rezista mai mult. 

5. Tipul vehiculelor cântărite
În funcție de tipul vehiculelor uzuale cântarite se alege tipul cântarului. Se va ține cont obligatoriu de CLC (pct. 5). De exemplu un cântar cu Max = 60 t și CLC = 20 t nu va putea fi utilizat pentru autobasculante 8 x 4 încarcate la 60 t pentru ca, pe axa dublă spate, încărcarea ajunge la 30 t. Deci, chiar dacă nu se depășeste sarcina maximă a cântarului, acesta se poate deteriora sau chiar rupe dacă nu se ține cont de CLC. 

6. Cântar relocabil sau nu? Ce înseamnă cu adevarat un cântar relocabil? Când este necesar un astfel de cântar? 
În principiu orice model de cântar se poate reloca dar unele modele necesită macarale de minim 40 t, trailer sau 2 camioane, autorizații de transport speciale (agabaritic ca lațime și/sau greutate), studii de traseu, escorte civile autorizate, etc. Toate aceste costuri împreună cu instalarea și verificarea metrologică la noua locație pot depăși valoarea unui cântar nou. Prin cântar relocabil se întelege un cântar care poate și demontat și remontat cu ajutorul unei macarale obișnuite (12,5 t - 16,5 t) iar transportul gabaritic să poată fi efectuat cu ajutorul unui camion obișnuit (TIR sau camion 12 m). Greutatea proprie a cântarului nu trebuie să depășească 20-22 t. Un cântar relocabil este necesar în cazul utilizatorilor care au spații închiriate sau concesionate sau la care specificul activității presupune mutarea frecventă (exploatări forestiere, balastiere, construcții drumuri, demolări, etc). 

7. Amplasare supraterană sau în cuvă (la nivelul solului)
În majoritatea cazurilor cântarele sunt instalate suprateran. Mai jos sunt evidențiate avantajele și dezavantajele fiecarei variante:


 

INSTALARE SUPRATERANĂ

INSTALARE ÎN CUVĂ

PREŢ FUNDAŢIE

minim

maxim

PREŢ CÂNTAR

minim

maxim (necesită cale de rulare plină)

RAMPE

da

nu

BORDURĂ

da (în cazul căii de rulare metalice)

nu e cazul

ÎNTREŢINERE / CURĂŢARE

uşoară

dificilă

(necesită capace de acces sau spaţiu suplimentar sub cântar)

DRENAJ APE PLUVIALE

nu e cazul

necesar

SPAŢIU OCUPAT

maxim

minim

COROZIUNEA PIESELOR METALICE

normală

rapidă (datorită umidităţii din cuvă)



8. Cale de rulare plină sau gol pe mijloc. Capace mediane 
În general cântarele pentru autoturisme si autoutilitare mici necesită cale de rulare plină datorită ecartamentului redus al vehiculelor. Cântarele instalate în cuvă necesită mijloc plin în cazul în care se doreşte traversarea acestora în orice direcţie. Cântarele amplasate suprateran şi utilizate doar pentru cântarirea camioanelor nu necesită cale de rulare plină. 
Alegerea unui cântar cu cale de rulare plină poate fi o chestiune subiectivă şi este legată de aspectul general al cântarului (care arată mai bine), dar calea de rulare plină se traduce într-un cost mai mare al structurii fară a avea neaparat şi o rezistenţă mai mare. Spaţiul liber din mijlocul cântarului facilitează curaţarea depunerilor de noroi, zapadă, etc., ceea ce reprezintă un lucru esenţial pentru buna funcţionare a cântarului. O soluţie de compromis ar fi utilizarea unor capace mediane (care permit şi cantarirea vehiculelor cu tracţiune animală) şi care pot fi înlăturate uşor pentru efectuarea curăţărilor periodice. 

9. Echipamentul electronic al cântarului
Echipamentul electronic al cântarelor este format din traductoare de greutate (celule de sarcină), indicator de greutate (afişaj), cutie de conexiuni şi cablurile aferente. Echipamentul este esential pentru buna funcţionare a cântarului, însă un echipament bun nu va putea funcţiona corect fară o instalare corespunzătoare. Un echipament scump instalat necorespunzător va genera costuri mari datorită preţului ridicat al pieselor de schimb. Întrucat puţini producători declară originea echipamentelor (majoritatea sunt produse în China – datorită globalizării şi tendinţei de scădere a preţurilor) un criteriu de alegere ar fi termenul de garanţie. Un echipament fiabil va avea o garanţie mai mare, dar trebuie urmărite şi condiţiile în care se acordă garanţia. Chiar şi un termen mare de garanţie nu asigură total clientul deoarece asasta poate fi doar la nivel declarativ. Un alt lucru important de care ar trebui să ţină cont cel care decide achiziţionarea unui căntar ar fi pretul pieselor de schimb precum şi disponibilitatea acestora. Chiar şi cu un echipament bun instalat corespunzator, un cantar poate funcţiona defectuos dacă structura de rezistenţă nu este bine proiectata şi bine realizată, dar aceasta va reprezenta tema unui alt articol.  

10. Intensitatea traficului (nr. mediu de vehicule/zi) 
Traficul poate fi împărţit, arbitrar, în 3 categorii: normal (max. 50 cântăriri/zi), mediu (50...150 cântăriri/zi) şi ridicat (peste 150 cântăriri/zi). Cu cât traficul este mai ridicat cu atât CLC-ul trebuie să fie mai mare. 

În concluzie, alegerea finală este a clientului, dar acesta trebuie să decidă avand informaţii. Achiziţia unui cântar auto cu un cost de 10000-15000 EUR (fară a lua în calcul preţul fundaţiei) ar trebui facută cu o mai mare atenţie, întrucat un preţ iniţial mic poate genera costuri ulterioare mari de reparaţii şi automat imobilizarea cântarului. Noi recomandam tuturor potenţialilor clienţi să viziteze cântare deja instalate, să discute cu utilizatorii, să ţină cont şi de costul pieselor de schimb, de timpul de intervenţie şi, nu în ultimul rând, să testeze aplicaţia software de cântarire.
[T: 0.1061, O: 195]