Cantar auto beton

Ghid complet pentru alegerea cantarelor auto statice



Acest ghid isi propune sa vina in sprijinul celor care vor sa achizitioneze un cantar auto electronic (pt. cantarirea vehiculelor) abordand toate criteriile in mod obiectiv.

1. Omologat metrologic (certificare ce) sau uz intern

In cazul in care cantarul este utilizat in una din urmatoarele aplicatii: determinarea masei in tranzactii comerciale, determinarea masei pentru calculul unui impozit, tarif, bonus, unei taxe, penalizari, remuneratii, indemnizatii sau al altor tipuri similare de plata, determinarea masei in scopul aplicarii legilor sau a altor reglementari legale, precum si in scopul efectuarii expertizelor solicitate de instante judecatoresti atunci este necesara omologarea metrologica a cantarului.
In toate celelalte aplicatii (cantariri tehnologice sau pt uz intern) nu este necesara omologarea metrologica. NOTA: sunt situatii in care, chiar daca nu se foloseste cantarul in tranzactii comerciale, este necesara omologarea acestuia (de ex. clientul are implementat un sistem de management al calitatii sau vrea o garantie suplimentara legata de calitatea componentelor cantarului si implicit de erorile de masurare ale cantarului).

2. Dimensiunea cantarului (lungimi 4-20m, latimi 2,40m-4,00m)

Lungimea se alege functie de tipul autovehiculelor cantarite astfel:
4m / 6m / 8m autoturisme si autoutilitare mici (de regula cu 2 axe)
9m / 10m / 12m autovehicule medii si mari utilizate in constructii, etc (CIFA, camion 3 axe, autobasculanta 8x4, etc)
14m / 15m / 16m autovehicule mari utilizate in constructii, agricultura, reciclari materiale, etc (TIR, cap tractor cu semiremorca)
18m autovehicule mari utilizate cu precadere in agricultura (camion cu remorca, tractor cu 2 remorci, etc)
20m si peste aplicatii speciale
NOTA: latimea standard pt. lungimi de 4..8m este 2,40-2,50m iar pentru 9...20m este 3,00m.
Pt. aplicatii speciale (cariere de piatra, extractii miniere, etc) se pot utiliza si latimi mai mari 3,50-4,00m.

3. Capacitatea maxima de cantarire (Max = 4t - 100t)

Capacitatea maxima de cantarire se alege functie de tipul autovehiculelor cantarite. Pt autocamioane medii si mari capacitatea maxima standard este de 40t sau 60t. NOTA: o alegere a capacitatii maxime a cantarului mult mai mare fata de masa totala a camioanelor cantarite in mod curent duce la o precizie mai mica a cantarului (de exemplu la Max=100t diviziunea va fi 50kg fata de Max=80t unde diviziunea poate fi si 20kg).

4. Sarcina concentrata (CLC)

Sarcina concentrata (CLC - Concentrated Load Capacity) reprezinta greutatea maxima ce poate fi asezata pe cantar (pe o lungime de 1,20m la mijlocul unei deschideri) fara ca sageata structurii sa fie mai mare decat cea admisa. Aceasta incarcare simuleaza o axa dubla. CLC-ul si sageata maxima sunt parametri specificati de producator si sunt relevanti pt. structura de rezistenta a cantarului.
NOTA: pt. autovehicule rutiere de max 60t CLC=25t-30t;
pt. autovehicule rutiere de max 80t CLC=40t.
Foarte putini producatori specifica CLC-ul cantarelor. Se specifica doar sarcina maxima a cantarului (la o sarcina distribuita uniform) si sarcina totala a celulelor (de ex. 8x30t = 240t). Sarcina totala a celulelor este un parametru total nerelevant intrucat cantarul se va rupe cu mult inainte de a se atinge aceasta valoare. In general, cu cat CLC-ul este mai mare cu atat structura va rezista mai mult.

5. Tipul vehiculelor cantarite

In functie de tipul vehiculelor uzuale cantarite se alege tipul cantarului. Se va tine cont obligatoriu de CLC (pct. 5). De exemplu un cantar cu Max = 60t si CLC=20t nu va putea fi utilizat pt. autobasculante 8x4 incarcate la 60t pt ca, pe axa dubla spate, incarcarea ajunge la 30t. Deci, chiar daca nu se depaseste sarcina maxima a cantarului, acesta se poate deteriora sau chiar rupe daca nu se tine cont de CLC.

6. Cantar relocabil sau nu. Ce inseamna cu adevarat un cantar relocabil. Cand este necesar un astfel de cantar.

In principiu orice model de cantar se poate reloca dar unele modele necesita macarale de minim 40t, trailer sau 2 camioane, autorizatii de transport speciale (agabaritic ca latime si/sau greutate), studii de traseu, escorte civile autorizate, etc. Toate aceste costuri impreuna cu instalarea si verificarea metrologica la noua locatie pot depasi valoarea unui cantar nou. Prin cantar relocabil se intelege un cantar care poate si demontat si remontat cu ajutorul unei macarale obisnuite (12,5t - 16,5t) iar transportul gabaritic sa poata fi efectuat cu ajutorul unui camion obisnuit (TIR sau camion 12m). Greutatea proprie a cantarului nu trebuie sa depaseasca 20-22t.
Un cantar relocabil este necesar in cazul utilizatorilor care au spatii inchiriate sau concesionate sau la care specificul activitatii presupune mutarea frecventa (exploatari forestiere, balastiere, constructii drumuri, demolari, etc).

8. Amplasare supraterana sau in cuva (la nivelul solului)

In majoritatea cazurilor cantarele sunt instalate suprateran. Mai jos sunt evidentiate avantajele si dezavantajele fiecarei variante.

 INSTALARE SUPRATERANAINSTALARE IN CUVA
PRET FUNDATIEminimmaxim
PRET CANTARminimmaxim (necesita cale de rulare plina)
RAMPEdanu
BORDURAda (in cazul caii de rulare metalice)nu e cazul
INTRETINERE / CURATAREusoaradificila
(necesita capace de acces sau spatiu
suplimentar sub cantar)
DRENAJ APE PLUVIALEnu e cazulnecesar
SPATIU OCUPATmaximminim
PRET FUNDATIEnormalarapida (datorita umiditatii din cuva)

9. Cale de rulare plina sau gol pe mijloc. capace mediane

In general cantarele pt autoturisme si autoutilitare mici necesita cale de rulare plina datorita ecartamentului redus al vehiculelor. Cantarele instalate in cuva necesita mijloc plin in cazul in care acestea pot fi traversate in orice directie.
Cantarele amplasate suprateran si utilizate doar pt cantarirea camioanelor nu necesita cale de rulare plina.
Alegerea unui cantar cu cale de rulare plina poate fi o chestiune subiectiva si este legata de aspectul general al cantarului (care arata mai bine) dar calea de rulare plina se traduce intr-un cost mai mare al structurii fara a avea neaparat si o rezistenta mai mare.
Spatiul liber din mijlocul cantarului faciliteaza si curatarea depunerilor de noroi, zapada, etc – lucru esential pt. buna functionare a cantarului.
O solutie de compromis ar fi utilizarea unor capace mediane (care permit si cantarirea vehiculelor cu tractiune animala) si care pot fi inlaturate usor pt efectuarea curatarilor periodice.

10. Echipamentul electronic al cantarului

Echipamentul electronic al cantarelor este format din traductoare de greutate (celule de sarcina), indicator de greutate (afisaj), cutie de conexiuni si cablurile aferente. Echipamentul este esential pt buna functionare a cantarului dar, nici cel mai bun echipament nu va functiona corect fara o instalare corespunzatoare. Un echipament scump instalat necorespunzator va genera costuri mari datorita pretului ridicat al pieselor de schimb. Intrucat putini producatori declara originea echipamentelor (majoritatea sunt produse in China – datorita globalizarii si tendintei de scadere a preturilor) un criteriu de alegere ar fi termenul de garantie. Un echipament fiabil va avea o garantie mai mare, dar trebuie urmarite si conditiile in care se acorda garantia. Chiar si un termen mare de garantie nu asigura total clientul, daca vanzatorul dispare si nu mai asigura acea garantie. Un lucru important de care ar trebui sa tina cont cel care decide achizitia unui cantar ar fi pretul pieselor de schimb precum si disponibilitatea acestora.
Chiar si cu un echipament bun instalat corespunzator un cantar poate functiona prost daca structura de rezistenta nu este bine proiectata si bine realizata. Dar aceasta va reprezenta tema unui alt articol.

11. Intensitatea traficului (nr. Mediu de vehicule / zi)

Traficul poate fi impartit, arbitrar, in 3 categorii: normal (max. 50 cantariri/zi), mediu (50...150 cantariri/zi) si ridicat (peste 150 cantariri/zi). Cu cat traficul este mai ridicat cu atat CLC-ul trebuie sa fie mai mare.

In concluzie, alegerea finala este a clientului, dar acesta trebuie sa decida avand informatii. Achizitia unui cantar auto cu un cost de 10000-15000 EUR (fara a calcula si fundatia) ar trebui facuta cu o mai mare atentie – intrucat un pret initial mic va genera costuri mari de reparatii si automat imobilizarea cantarului.

Noi recomandam tuturor potentialilor clienti sa viziteze cantare deja instalate, sa discute cu utilizatorii, sa tina cont si de costul pieselor de schimb, de timpul de interventie si, nu in ultimul rand, sa testeze aplicatia software de cantarire.

Solicita o oferta

*

*

*

*

Captcha Refresh

Campurile marcate cu * sunt obligatorii

Cereti o oferta
personalizata!